[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 943: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 943: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected the timezone 'UTC' for now, but please set date.timezone to select your timezone.
Saeghuys.com • View topic - Carrosserie draaispit

Carrosserie draaispit

Carrosserie draaispit

Postby Tazio Novante » 05 Jan 2013, 21:45

Zo, voordat ik met de Gulf 2.0, Gulf/R of Gul/F aan de gang ga moet natuurlijk eerst het gereedschap in orde zijn. Omdat ik de next generation vanaf een kale koets wil gaan opbouwen en wat serieuzer aan wil pakken, moest er een draaispit komen om de koets goed en relatief eenvoudig te kunnen bewerken. Nu is er voor een draaispit eigenlijk niets te koop wat me aanstond. Of te iel of te duur en als Alfist wil je natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en is er maar een die echt weet hoe alles moet en dat ben je zelf. Omdat tijdens de TS inbouw in de 105 en de geventileerde schijven conversie mijn eigenwijze gedrag ook tot prima oplossingen heeft geleid, hier ook maar voor een eigen aanpak gekozen. De basis wordt gevormd door 2 900kg motoropbouwbokken die ik aan ga passen om er een Berlina in te kunnen hangen. Het een ander heb ik uitgetekend in Autocad om zo een beetje een beeld te krijgen van wat nodig is om de koets rond te kunnen draaien. Verder wil ik de ophanging zo universeel mogelijk houden om ook een andere auto relatief eenvoudig in het spit te kunnen hangen. Van de week al het benodigde ijzerwerk aangeschaft en vandaag lekker in de schuur op de boerderij (handig, een zaagmachine en magneet-frees) het een en ander voorbereid. Ik denk dat ik alles nu wel in elkaar kan lassen.

Image
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Re: Carrosserie draaispit

Postby Tazio Novante » 06 Jan 2013, 17:20

Op het gemak begonnen met alles in elkaar te bakken. Eerst de poten verlengd. Wilde dat eigenlijk ook demontabel maken, maar met een lengte van 1,5 meter is het nog steeds wel handelbaar en het is iig lekker stevig zo. Verder zo goed mogelijk geprobeerd de draaipunten uit te lijnen voordat alles definitief in elkaar gelast wordt. Draait nu redelijk goed in de rondte. Helaas liep de draaddoorvoer van het laspistool vast, dus morgen eerst een nieuw laspuntje halen voordat ik weer verder kan. Maar voorlopig gaat het nog steeds volgens planning.

Image
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Postby don515jz » 07 Jan 2013, 13:45

Leuk project!

Welke ophangpunten aan de body ga je gebruiken? Ik zie dat men bij bepaalde merken de bumpersteunen gebruiken maar bij een Alfa vind ik dat toch niet de meest sterke punten. Vooral achter is een ramp.
Voor de JZ had ik een kantelframe gmaakt die ik vóór aan de ophanging van het stuurhuis bevestigde en achter gebruikte ik de bevestigingsgaten van de wielophanging.

Zal vanavond eens een foto opzoeken en scannen.
don515jz
IJzerzaag
IJzerzaag

Postby Tazio Novante » 07 Jan 2013, 21:50

Ik ga gewoon voor de bumpergaten in de koets. Lijkt me geen probleem bij een relatief lichte gestripte koets. Zal misschien ook wel verschillen of het laswerk in Arese is gedaan of bij Zagato en een Berlina heeft natuurlijk wel de bouwkwaliteit dat bij een topmodel hoort! ;-)

Maar dus al het ijzer opgemaakt. Kwam nog 2400mm koker 15x15 te kort. Toch nog verrekend. Maar de steunpoten netjes afgelast en ook het ophangframe geconstrueerd.

Image

Al met al een best zware constructie geworden in zijn totaliteit. Als alles uit elkaar ligt past het achter in ieder geval wel achter in de 166D, mede dankzij het ski-luik. Het ophangframe is gemaakt van eerder genoemde koker met afstandsstukken op verschillende plekken. Is nu perfect universeel te gebruiken en zelfs de meegeleverde motorsteunen lijken prima geschikt om aan de bumpergaten te bevestigen.

Image

Alles lijkt me qua klemspanning stevig genoeg en eenvoudig uit te lijnen op de auto zelf. Van het weekend maar eens een poging doen. Voorlopig maar verder gegaan met het netjes afronden van een project. 2 potjes hammerrite gekocht om de delen enigszins tegen roest te beschermen.

Image

Met een beetje mazzel is het morgen rustig op de garage en kan pa het 2e laagje erop zetten. Voorlopig in ieder geval zeer tevreden met het totale resultaat.
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Postby don515jz » 07 Jan 2013, 22:12

Ik moet zeggen het lijkt wel een professioneel geval.

Koppel je de twee helften nog aan elkaar of laat je ze los staan?
Gekoppeld geeft wel extra stabiliteit aan het geheel, maar dan heb je ook weer een koker die altijd in de weg zit.

Nog even in de oude doos gezocht en een foto van mijn oude frame gevonden
Image

Dit was gewoon een lomp gelast frame, de twee delen werden gekoppeld met een pijp die door de transmissietunnel loopt, de zijkanten kon ik links of rechts monteren en het frame kon op 45º of 90º gekanteld worden. Om te voorkomen dat het frame terug kantelt zit daar dat kleine pijpje. Simpel maar doeltreffend.
180º doordraaien zat niet in de mogelijkheden, maar wees eerlijk dat heb je ook niet echt nodig (alleen als je een hemeltje wil lijmen is dat makkelijk want dan kan je er een paar zakken zand in leggen om de lijm aan te drukken :mrgreen: )
don515jz
IJzerzaag
IJzerzaag

Postby Tazio Novante » 07 Jan 2013, 23:14

Ik laat de delen voorlopig loszitten. Kan er altijd nog een verbinding aanlassen. Ben ook nog aan het broeden op een lift frame dat onder de kriksteunen gezet kan worden. Handig bij het (de)monteren van de wielophanging en ook moeten de kriksteunen ca. 50 cm van de grond om een berlina lekker in het frame te kunnen plaatsen.

Maar zo'n steigerpijpen kantelframe werkt natuurlijk ook prima. Zeker als de basis wat krokanter is. ;-)

Een kantelframe is in ieder geval minder lang. Denk dat ik voor het spit totaal wel een dikke meter extra lengte nodig heb. Is ook niet altijd handig.
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Postby Dominic » 08 Jan 2013, 21:04

Potverdorie heer TAAS, het gaat dus echt gebeuren.... 8-)

Nice konstruktie wel een beetje zwaar voor een lichtgewicht to be lijkt mij.

Maar dan kan er in de toekomst iig ook een 90 aanhangen. :ugeek:
Image
Dominic
IJzerzaag
IJzerzaag

Postby Tazio Novante » 10 Jan 2013, 22:16

Draaispit is klaar en het lijkt allemaal naar behoren te werken. De auto was er relatief eenvoudig in te hangen. Met de krik was de koets met de kriksteunen op ca. 45 cm van de grond te krijgen. Eerst de dwarsteun aan de koets. dan de rest eraan en dan het frame van het spit over het draaipunt schuiven. Het draaipunt zit op ca. 85 cm boven de assteunen van het spit.

Image

Image

Het blijkt dat de dwarsbalken toch te zwak zijn voor dit gewicht, dat buigt wat door. Ook zit ik aan de voorzijde tegen het front, daar moeten nog extra vulplaten tussen. Voorlopig hangt het verder wel stevig, dus toch maar aan het draaien gegaan. Dat gaat nog erg zwaar, valt niet mee om bij 60° te komen. Je merkt dat het zwaartepunt erg laag ligt, de auto kantelt erg graag terug. Dus ik denk dat de auto toch nog iets hoger gehangen moet worden om het zwaartepunt wat meer op het draaipunt te krijgen.

Image

Image

Image

Image

Je kan overal nu echt super bij. Werkhoogte is ideaal en ik kan met deze hoogte goed een 360° draai maken, moet nog even kijken hoe dat gaat als de koets een cm of 10 omhoog gaat. Maar desoods kan het draaipunt ook nog 1 gat omhoog. Dan is alleen de vraag of je qua werkhoogte nog lekker uitkomt. Misschien ook eerst de deuren er maar uithalen en wat losse zooi die er nog in ligt, zal ook schelen wbt het zwaartepunt. Verder is er ook heel goed mee te rijden en voelt de constructie stevig genoeg aan. Goede actie geweest dit!
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Postby frankalfa de 2de » 11 Jan 2013, 14:50

Sow dat ziet er knap uit Michel!

Persoonlijk heb ik deze al lange tijd in bruikleen (das nog goedkoper dan zelf maken ;) )
Image

Het kantelen gebeurd dmv een spindel en een boormachine, pakweg 30 sec van horizontaal naar verticaal. Nee idd, geen 180 gr draai mogelijk maar das geen gemis so far.

Grtz,fRank
Image
frankalfa de 2de
SZ Janet
SZ Janet

Postby Tazio Novante » 11 Jan 2013, 21:12

Alle hulpmiddelen zijn wat dat betreft makkelijk, maar zo'n kantelbeugel vind ik net niet handig genoeg. Wilde echt alleen met een kale koets uit de voeten kunnen en geen bevestiging op een as. Verder is het gevaarte nu erg makkelijk te verplaatsen, wat toch ook wel een hele erge grote pre is. Een nadeel is wel weer dat je weer wat lastig bij de voor- en achterkant kan. Ach, over een jaartje weet ik vast wel of het een goede investering was. ;-)
Image
Tazio Novante
Upper Gulf Dictator
Upper Gulf Dictator

Next

Return to Zelfgemaakt alfa wattochnetmakkelijkertegebruikenis gereedschap